I går blev det klart att mitt 45%-vikariat i Vänersborg förlängts med två månader. Fram till 1/5 alltså, en liten respit. Jag har också tackat ja till ett vik på en informationsavdelning i Skövde som börjar nästa vecka och fyller upp resten av min arbetstid. Det blir kanske bara ett par veckor, men det kan också bli lite till.
Det känns i alla fall lite positivt.
Idag hölls det månatliga mötet med Regionsstyrelsen i Västra Götalandsregionen. Då brukar vi sekreterare sitta med och lyssna, om vi inte har något annat brådskande för oss. Det är alltid bra att höra om det är någon särskild fråga som det blir diskussion om eller så.
Nästan alltid finns det ett par "informationsärenden" med i förrdragningslistan. Ibland kommer det någon eller några utifrån för att berätta hur det går med sånt som är på gång. Trängselskatter, Västtrafiks nya taxa och sånt.
Idag var det med ett par representanter för Nevs, företaget som köpte SAAB och nu ligger i startgroparna för att sätta igång en nygammal bilproduktion igen. Det blir tillverkning av "vanliga" bilar till att börja med, men inom kort är det meningen att hybrider och elbilar ska få större plats i produktionen i Stallbackafabriken. Kompletterande produktion av t ex batterier kommer att göras i Kina och även japansk teknik är inblandad. Hela produktionen kommer aldrig att kunna flytta utomlands, däremot siktar man bl a på den kinesiska marknaden med de färdiga produkterna, som kommer att säljas till ett mera överkomligt pris än motsvarande som finns på marknaden nu.
Idag finns det 58 bilar per 1000 invånare i
Kina. (I USA är det ungefär 850...) Det måste till alternativa drivmedel när kineserna väl sätter igång att köpa bilar. Annars kommer jordens fossila bränslen att ta slut med ett slurp.
Samarbetet med Kina är redan på gång och om allt går i lås kommer första etappen av bilproduktionen igång i Trollhättan i augusti i år. Redan nu anställs 5-10 personer i veckan. De kommer inte att behöva riktigt lika mycket folk som före SAABs konkurs, men ganska många i alla fall.
Sådant här behöver man höra mer av. Det finns fler företag i regionen som investerar och nysatsar, Volvo och Astra Zeneca till exempel. Visserligen är det fortfarande ett antal tio tusen Västra Götalänningar som är arbetslösa, men det händer i alla fall inte bara negativa saker på arbetsmarknaden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar