20130222

Vardagsrasism

Apropå killen som blev utsatt för vardagsrasism från högskolans sida.

När jag gick på gymnasiet i Skövde i slutet av 1970-talet fanns det inte så många elever med rötter långt bort. Ja, några från Finland och Jugoslavien förstås. Men det kom resande elever från de mindre orterna runt omkring: Tibro, Hjo och ända från Karlsborg.

Eftersom det inte fanns jättemånga elever från varje ort spreds dessa ut i klasserna på de olika linjerna, som det hette då. Dessutom hade ju vi humanister t ex språk i grupper blandade med samhällsvetare och ekonomer. Och vi hade samhällskunskap tillsammans med naturare, jättelyckat verkligen...:/ (för er som inte var med kan jag berätta att dessa båda linjer var avsvurna fiender sedan tidernas begynnelse - trodde man i alla fall).

Nåja, det som rann mig i hågen var en företeelse som förekom då och då, som jag minns under första årets franskatitmmar (B-språk). Vår lärare, en äldre man (han var säkert närmare 50 på den tiden) hade som vana att så fort någon svarade fel eller inte alls, så sa han: Men - är du från Tibro eller?

Just då var man rätt glad över att vara från Skövde. Eller i alla fall Skultorp.

Jag tror inte att han menade något illa med det, precis som den där mannen som mailade om "Muhammed från Mecka". Han skulle nog bara vara lite "käck". Men gissa hur många Tibro-elever som valde bort franskan fortast möjligt? Och gissa hur många studenter med utlandsklingande namn och "annorlunda" utseende som hoppar av högskolan...!

Inga kommentarer: