20151220

Det finns gröt och det finns gröt. Del 19/24

Häromdagen blev jag extremt besviken på min "tomtegröt". Jag kokar minst 50 portioner gröt runt jul varje år, så jag vågar säga att jag kan det, och jag vet hur risgrynsgröt bär sig åt.

Den jag gjorde med Eldorado-ris blev faktiskt äcklig på riktigt, fast det ska väldigt mycket till för att jag ska använda det omdömet om mat. Tänk kokt matris, uppblött i helt rinnande mjölk. Hjälpte inte att koka det mer, riset sög helt enkelt inte upp mjölken.

Jag har skrivit en lång avhandling till axfoods kundkontakt. Kanske får jag tillbaka de 14.90 som riset kostade...ja, mjölken (laktosfri) kostade ju ca 20:- också.

Men det funkade att röra i några ägg och baka det hela till risgrynspudding. Den blev god. Och sedan kokade jag ny gröt, av ica-ris. Den blev som den skulle.

Bilderna visar gröt och gröt.

Inga kommentarer: