20151213

Ljuset i advent. Det 13/24

Åh, denna mörka, mörka månad... Och ingen snö.

Nu har det i alla fall varit kallt i ett par dagar, så det är frostigt, och vi har fått se solen! När det blir ljust i december så blir det verkligen LJUST de få timmar dagen varar. Solljuset reflekteras i miljoner kristaller. Och sedan blir det natt. Lååång natt. Man fattar att folk för länge sedan inte vågade annat än att försöka blidka solen och makterna så att ljuset skulle komma tillbaka igen.

Lucia i alla dess former gör förstås sitt till för att försöka pigga upp. Själv har jag jobbat och inte sett en levande Lucia på hela dagen, men jag hörde följet när det drog genom Kulturhuset in på konserten i Stadsteatern i eftermiddags.

För övrigt är det ganska mörkt över jorden på olika sätt. En sak som jag har grunnat ganska mycket på under de senaste veckornas klimatdiskussioner i Paris är den där målformuleringen de (vi?) ska ha. Klimatförändringarna måste hejdas. Medeltemperaturen på jordens yta får inte stiga mer än 2 grader C.

Det jag grunnar på är den där siffran 2, eller 1,5 som de visst har reviderat det till nu. Kan någon förklara för mig vad som händer om vi kommer ner till en ökning på 1,2 grader - ja, hör bara hur knäppt det låter! Precis som Löfven som säger att "det är inte okej, vi ska ner så långt under 2 grader som det bara är möjligt"! Om vi skulle strypa all energiutvinning ur fossila bränslen och återvinna allt som går att återvinna så pass effektivt så att vi SÄNKER medeltemperaturen som vi förut har höjt genom vårt slarv med miljön. Får vi nån bonus då?

Kan vi inte bara komma överens om att skärpa oss och göra så mycket vi kan, sluta kasta bort mat och dra ner på flygresor osv? Jag tror att barnbarnen skulle tacka oss för det.

Bilden på det vackra ljuset från idag har jag lånat av min kusin Ulla i Tidaholm.

Inga kommentarer: