20151205

Fångad av en stormvind del 4/24

Stormen Helga anlände punktligt vid lunchtid till Skövde. Det knakade betänkligt i det 50-åriga kulturhuset, men det står kvar.

Jag lyckades ta mig till bussen och hem via ICA utan att blåsa bort. Men några byar försökte få omkull mig. Något senare lyckades M med det svårare uppdraget att ta sig från Göteborg till Skövde med tåg, och sedan hem med bil.

Värre var det med sonen & flickvän som skulle kommit ungefär samtidigt till Skövde med tåg och åkt med i bilen till Hjo. De stannade ett par timmar på stationen i Örebro men fick sedan ge upp då tågen slutat gå. De gick hem igen och gör ett nytt försök idag. M överväger att ta bilen och hämta dem eftersom tågen fortfarande inte kommit igång.

Stort i-landsproblem. Sonen skulle komma hem för att hämta sitt kvarvarande bohag för att definitivt lämna studentrummet och flytta till lägenhet med flickvännen. Behöver göras nu om det ska bli före nyår.

I förrgår pratade jag med en annan ung kille. Han tog sig hit ensam under obegripligt svåra omständigheter för nästan fem år sedan. För ett år sedan kom pappan efter, sedan två äldre systrar och nu ska mamman och yngste brodern, 12 år, komma om ett par veckor vad jag förstod. Då blir familjen återförenad.

Man får lite andra perspektiv.

Inga kommentarer: