20151214

Förbereder julmaten. Del 14/24

Tio dagar kvar till jul och dags att börja fylla upp förråden. Det är inte roligt att ha allt kvar att handla och trängas i mataffären de sista dagarna. Jag föredrar att planera och gå när så få som möjligt är där.

För första gången i mitt liv hade jag beställt en låda med julgris - ja, skinka, korvar och lite annat. Skönt att slippa fundera på vilket man skulle ha, och dessutom till ett väldigt bra pris! Så idag började jag med att städa ur frysen och göra köttbullar av färs som jag hade kvar där. Jag tog också fram lite bär och sånt att göra hemgjorda julklappar av, men sockret var helt slut så det får vänta tills i morgon.

Åt en snabb lunch på lite rester och åkte iväg till affär 1 för att hämta låda, affär 2 för att köpa en liten julstjärna och så åkte jag in till mamma med den. Jag hade som väl var bilen, annats hade det inte funkat. Sedan jobbade jag ett pass, som ju var mitt egentliga ärende, och åkte till affär 3 för att handla resten.

Åkte hem med bilen full och sedan skulle ju allt packas upp och plockas in någonstans - och det visade sig att varorna i lådan inte var förpackade utan låg i var sin öppen plastpåse. Utom julskinkan och köttfärsen, då. Så det blev att fixa det också.

Nu är man rätt trött, för att ta till en underdrift.

Men väldigt tacksam för att jag kan ta bilen och åka och storhandla det jag vill till familjens julfirande och att det finns affärer där jag kan välja vad jag vill köpa bland prima varor som räcker till alla kunder. Det är inte självklart, inte ens för alla i Sverige.

Inga kommentarer: