20151212

Husmorstips i juletid. Del 12/24

Julterroristen, det är jag det. Därför lägger jag inte upp ALLA mina julpåhitt på sociala media, bara några. Och ytterligare några i min blogg. För att inte andra kvinnor och husmödrar skall känna sig kränkta.

Jag har nämligen läst om hur hemskt det är när kvinnor lägger ut bilder och berättar om vad de har gjort just när det gäller julförberedelser. Andra kvinnor som inte har gjort lika mycket kan då känna sig mindre värda och sönderstressade och varför inte kränkta.

Nu är det så att jag nästan bara gör det jag tycker är roligt. Och om jag kommer igång med något så får jag "flow" och kan få gjort flera saker, som jag inte hade planerat att göra. I sociala media syns det inte vad jag INTE har hunnit med eftersom jag har gjort en del andra roligare saker. Men det "straffet" får jag ta en annan gång. Ofta går det tråkiga också lättare om man får göra något som man tycker är roligare emellan.

Många julgrejor gör jag ju bara just nu, och därför är de roliga att lägga tid på. Det mesta är sådant som jag mer eller mindre vuxit upp med, som också ger en skön känsla av att hålla liv i traditioner. Jag hör mina äldre släktingars röster i bakhuvudet när jag känner dofterna och ser mina händer göra det jag för länge sedan såg dem göra. Jag hoppas att någon tar över och fortsätter den dag jag inte orkar längre.

Så vad har jag gjort idag? Jo, på förmiddagen hämtade vi granen i egna skogen vid stugan tillsammans med vännerna P. Därefter bakade jag färdigt den halva pepparkaksdeg som låg kvar i kylen samtidigt som jag kokade en omgång fudge (till) och en sats kola. Ja, vi åt en upptinad gulaschsoppa till middag däremellan också. När pepparkakorna var klara bakade jag även en dubbel sats "Bruntes formar" som väldigt mycket hör till julen här. (De yngre i familjen är inte förtjusta i mandelmusslor nämligen, så det blir denna havrevariant.) Och av bara farten blev all tvätten vikt, om än inte struken, och blommorna vattnade, om än inte omplanterade.

Jag ska avslöja en hemlighet om formarna. Det är precis lika lätt att knacka ur kakorna ur måtten när de är färdiga om man inte smorde måtten innan, som om man hade gjort det. Jag kom på att jag hade glömt smörja måtten när jag redan hade tummat ut några, och beslöt göra en chansning. Och det gick ju bra! Bara två av 40 kakor gick sönder och det är marginellt. Några behöver ändå smakas av.

1 kommentar:

Maria Kjellgren sa...

Ahaaaa.....äntligen fattar jag att du verkligen gillar att julstöka!! Ursäkta mig, jag klarar mig ju fint med knappt en enda röd julgranskula. Jaja, polletten faller ner till slut