20081205

Julkalender del 5 - önskningar

Ett konkret problem för många just nu är att man blir av med jobben. Eller ATT MAN ALDRIG FÅR IN FOTEN PÅ NÅGOT!!!! Om folk visste hur jobbigt det är att uppehålla motivationen att fortsätta söka, och att ständigt få höra "Du skall få se att rätt som det är så ordnar det sig!"/"Det där jobbet var nog inte rätt för dig"/"Konstigt att du inte får något, du som är så bra på så mycket"/"Det där jobbet kunde du nog göra mycket bättre än den som har det nu!"/"Kan du inte öppna affär eller nå't?"/"Varför är du inte kvar där? Jaså, var det ett vikariat?"

Och som Lottie Knutsson sa i en intervju i en av våra helgtidningar (ligger inte ute på nätet än, tydligen): "Det är viktigt att ha en stark yrkesidentitet!" Ja, jag har en jättestark yrkesidentitet - men inget fast jobb.

Jag vet att jag har det relativt bra ändå, vi har ett jobb i hushållet och jag har mitt företag där jag försöker dra in en eller annan krona då och då. Jag betalar i alla fall in lite skatt till "det allmänna", och tar inte ut varken bidrag eller a-kassa. Fast jag hade ju redan vid starten tänkt ha företaget som bisyssla och ha ett jobb med arbetskamrater, kaffeautomat och skrivbord som huvudsyssla. För jag är ingen driven företagare i meningen säljare av mig själv och mina företräden. Trots att jag är bra på det jag gör.

Just nu är det högaktuellt för många att skriva önskelistor eller på andra mer subtila sätt tala om vad man skulle vilja ha i paketet på julafton.

Men jag kan inte komma på en enda pinal som jag verkligen behöver. Jag stämmer in i Mariah Carey's ylande (ursäkta, "whale"-ande menar jag förstås...) i låten All I want for Christmas:

I don't want a lot for Christmas. There is just one thing I need.

I don't care about the presents underneath the christmas tree.

I don't need to hang my stocking there upon the fireplace.

Santa Claus won't make me happy with a toy on Christmas day - - -

I won't ask for much this Christmas. I won't even ask for snow.

I'm just gonna keep on waiting - - - etcetera, etcetera.





...fast allt jag vill ha i julklapp är inte DIG utan - ett enda litet skruttigt, halvtråkigt jobb...

... och så kanske jag kan tänka mig en snygg ryggsäck, som kunde bidra till att den här diskförträngningen drar sig tillbaka någon gång...

Denna lilla film kan få illustrera dagens problem. Eller ett av dagens kommunikationsproblem, om man så vill.

Inga kommentarer: