20140426

Dag 57 - Moderna tider

O tempora, o mores, sade redan de gamla romarna till varandra, när de möttes på gatan. 

Vilka tider, vilka seder. Kanske skakade de även på huvudet.

Vi hart nått en tid när tidtabeller har kommit ur bruk. Alltså, tabeller av papper. Mer och mer använder vi nätet för att söka upp avgångstider, via dator, padda eller telefon. Inget ont i det, om man tänker på att tänka rätt. Eller att inte tänka för mycket.

I förmiddags skulle jag åka med bussen till Skövde för att jobba några timmar. Eftersom jag inte åker så ofta på lördagar kollade jag för säkerhets skull upp avgångstiden på min lilla app Reseplaneraren. Man knappar in ungefär när man vill åka, varifrån och vart, så får man veta om det finns n¨ågot färdsätt som funkar - i det här fallet finns ju bara buss att "välja" i Västtrafiks sortiment. Annars får man själv komplettera utbudet med bil, cykel, gång eller rullskridskor.

I alla fall. När går bussen från Hjo resecentrum (!) till Skövde, så jag hinner komma in i tid till 10.30, var frågan. Först "från" då. Jag valde "nuvarande plats" och utgick att det är min närmaste busshållplats, som är "resecentrum" (förlåt men jag tänker fortfarande "busstation" eftersom det BARA är frågan om bussar där...). 

OK, jag fick i alla fall svaret 9.23. Jaha, den avgångstiden känner jag inte igen, de måste ha ändrat den sedan sist. Ja, ja, den får jag ta då.

Som vanligt blir det bråttom när jag väl ska iväg på morgonen, inget undantag idag. Så jag snodde på och var på plats vid hållplatsen vid 9.20. Ingen buss? Ja, ibland kommer bussen precis innan den ska avgå, så det var väl i sin ordning. Så tittar jag på den digitala tavlan vid hållplatsen. Bussen skall avgå 9.30. Whot??

Jag tryckte åter fram resan på min lilla app. Nu stod det att jag befann mig 100 m från resecentrum och skulle avgå 9.28. Åhå. När jag alltså var vid hållplatsen, men det skulle ha tagit mig 2 minuter att gå 100 m för att hinna med 9.30-bussen. 

Det var alltså JAG som skulle avgå hemifrån sju minuter före bussens avgång, om jag ville hinna till hållplatsen i tid. Drt var inte fråga om BUSSENS avgångstid.

Nu fick jag sitta på en solig bänk och vänta i 10 minuter, så det gick ingen större nöd på mig. 

Men jag blir lite trött när tidtabellen talar om för mig hur fort jag går när jag går till bussen. Känner telefonen på något sätt av min ålder, kondition, steglängd och vikt? 

Det kunde ju t ex ha stått "närmaste hållplats är x, som ligger 350 meter bort" och hur dags bussen går därifrån. Dock är det ofta fel på de där avståndsangivelserna, så det vore ännu bättre att bara se det på en kartskiss. Mer information behövs inte för att följa med sin tid.

Inga kommentarer: