20081204

Julkalender del 4 - en "modeblogg"

Varje år kommer det så säkert som amen i kyrkan en massa reklam till jul. I postlådan i form av färgglada utskick och på TV i form av små filmer. Köp köp köp: mat och prylar, ju mer dess bättre! Skäm bort dina "nära och kära", hur skall de veta att du älskar dem om du inte ger dem julklappar för minst 5000:- var...

Ja, jag vet att vi måste konsumera allihopa för att få hjulen att snurra men ibland blir det bara för mycket! Och jag vet att det inte är lätt att hitta på nya idéer för att locka folk till att handla, men får man ta till vilka knep som helst?

Ett par exempel som jag har mycket svårt för: Lindex har spottat upp sig med en kampanj om en "snökula" som inte lämnar något övrigt att önska. I alla fall inte för den som gillar en skrämmande kvinnosyn. Jag vågar inte ens påstå att det är en gammaldags kvinnosyn, för det man kan tolka in i det här bildspråket är nog tyvärr aktuellt genom alla tider. Skall vi kvinnor identifiera oss med dessa spröda, docklika varelser som vill vara instängda i glaskulor, tittande ut med stora förvånade ögon, iklädda fina underkläder och bli snöade på medan vi häver oss baklänges i en sensuell pose på en röd, sammetsklädd divan? Med någon sorts opera/operettmusik i bakgrunden? Ursäkta? De flesta kunder jag har sett inne på Lindex (inkl mig själv) ser inte ut så. Har de gjort någon målgruppsanalys?

En annan kampanj som retar mig till vansinne varje gång den visas är den som Brothers/Sisters kör på alla reklamkanaler på TV. Inte sällan visas Brothers först och Sisters direkt efter. Alltså; männen i en tuff miljö som hämtad ur en agentfilm typ James Bond, spännande musik, tät stämning. Bländvita skjortor, slipsar, kavajer. Direkt efter kommer tjejerna åmande sig till en barnslig "ooh-oh-oh"-trudelutt som även ligger i introt på den här länkade hemsidan. Man ser inte ens vad de har på sig. Jamen jag menar bara VAD ÄR DETTA!!! Vad hände med Kvinnoåret 1975?

Under många år stod H&M för årets "nakenchock" på affischpelare och i helsidesannonser. I år ser deras kampanj för Holiday 2008 ut så här. En massa paket som spelar huvudrollen, alltså, och riktigt påklädda modeller. En snygg och genomförd kampanj som ingen kan missförstå. Jämför också Gina Tricot-tjejen som visserligen är överjordiskt vacker, smal, kvinnlig osv, men uppträder som att hon trivs med sig själv i dessa kläder och har dem inte på sig för att visa upp sig i första hand.
Nu menar jag inte att alla skall och måste se ut så här. Eller så här. Vi lever ju ändå i ett fritt land. Jag önskar bara att både de som gör reklamen, den som köper och den som bär plaggen (om det nu i jultider inte är samma person) förstår vad som signaleras. För det är inte självklart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig. Om allt du säger. Även Ginas reklamtjej, för visst är hon överjordiskt vacker ! Vi pratade om henne just förra helgen och det tar emot att erkänna men hon strålar genom rutan och det lyckas få med !
Har du kikat på flicka-projektet ? http://www.flicka.org/gotflash.html
Jag gillar särskilt musikvideon ! Jag har sagt länge att MTV och Z-tv är förtäckt porr och alltså värre än porrbolagen. De står i alla fall för vad de är !