20140319

Dag 19 - Irriterande!

Sedan några år tillbaka finns jag registrerad i "karriärnätverket" LinkedIn. Jag lade upp min profil där som ett av många, många led i mitt jobbsökande. Redan när man gick med kom erbjudandet att bjuda med fler kontakter och på så sätt knyta ihop sina nätverk med andras nätverk, hitta grupper att diskutera med osv.

Jag har väl inte varit den mest aktiva just på LinkedIn, kan jag erkänna, men jag har sett mitt konto där som ett komplement till min hemsida, mitt Facebookkonto osv. 

För nån vecka sedan fick jag ett erbjudande om att uppgradera till premium, dvs få tillgång till ytterligare tjänster, gratis. Lät väl ok att testa tyckte jag. Sedan vet jag inte riktigt vad jag gjorde, men effekten blev att det plötsligt började ramla in mail från en massa personer: NN har accepterat din vänförfrågan, titta på NN's profil och vänlista här..! 

Först tänkte jag att det hade väl gått ut en förfrågan till de av mina mailkontakter som har LinkedIn-konton då, men nu börjar jag få meddelanden från andra kontakter också. Kontakter som inte är och inte vill vara så aktiva på nätet, som jag har mailat till någon gång. Kontakter som medvetet "hållit sig ifrån" sådana här nätverk. Och framför allt kontakter som jag inte har en yrkesmässig relation till. Flera har ansett sig nödda att be mig om ursäkt för att de inte hakar på och "vill vara vän" med mig och för att de inte har konto på LinkedIn. Och jag har ju inte avsett att bjuda in dem, för jag vet ju detta!

Tydligen har jag någon gång i min registrering gett LinkedIn tillgång till mina mailkontakter, men därför tycker jag inte att det är schysst att de postar en massa saker i mitt namn. Det var inte bara mail utan även två inlägg på en av mina bloggar, som uppmanade folk att vara med i mitt nätverk. Jag tog förstås bort dem så fort jag såg dem.

Så, alla ni som har fått förfrågan av mig: känner ni att ni VILL vara vän med mig på LinkedIn, så får ni gärna acceptera min vänförfrågan. Ni som inte har LinkedIn eller inte är intresserade, glöm det bara! Man behöver inte uppge skäl för att bara kasta mailet. Jag ser inte vilka som ignorerar, så ni behöver absolut inte känna er skyldiga.

Och jag ber om ursäkt för att LinkedIn har "spammat"er i mitt namn. Det var absolut inte meningen. Hoppas det inte händer igen.

Inga kommentarer: