20140329

Dag 29 - Det här med Earth Hour...

- ja, jag tycker att det är jätteviktigt att man försöker vara så energismart som går. Att cykla eller gå när man kan, ta bussen när man kan och spara bilen till det nödvändigaste, och då ha en miljöbli av något slag. 

Att sätta upp solpaneler och producera sin egen el, visst, men också tänka på att stänga av elektriska apparater med "stand-by"-läge ordentligt, finns det ingen brytare drar man ur sladden, att stänga av duschen när man tar tvål/schampo (och ha ett snålspolande duschmunstycke och helst också värmeväxlare kopplad till duschen), att använda torktumlaren så lite som möjligt, att inte kasta bort en massa mat och att använda så "rena" rengöringsmedel, mediciner och annat som vi sprider omkring oss.

Earth Hour tycker jag är bra som en påminnelse och manifestation för att man ska komma ihåg att göra allt det här varenda dag, men jag tycker det blir lite fånigt när jag ska gå runt och släcka alla mina lågenergilampor, som står på timer, i fönstren för att kommunen skall se hur lite el vi kan göra av med under just denna speciella timme. All gatubelysning, alla skyltar och all ljusdesign i kommunen skall släckas ned. En entusiast förklarade på Radio Skaraborg idag att "då kommer vi att vara självförsörjande på el under en timme, vi klarar oss med det som våra vindkraftverk producerar!"

Under den timmen ja. En kväll om året kanske det är mysigt att tända levande ljus och marschaller, gå ut på torget och demonstrera eller vad det nu är man tänker göra. Men hur bra/säkert är det att vara utan t ex gatubelysning kväll efter kväll hela vintern? Och skall vi även låta bli att köra dammsugaren, spisen, tvättmaskinen? Ska vi tillbaka till 1800-talet?

Jag tror mera på att sätta upp solpaneler och små vindkraftverk på taken (finns framgångsrika exempel från andra länder!) och för övrigt försöka leva så förnuftigt som går med enkla sparknep. Se de ovan, till exempel.

Nu hinner jag inte skriva mer. Måste ta ut brödet ur ugnen och stänga av den innan Earth Hour börjar.

Inga kommentarer: